Fonds du patrimoine

Trésor
de la
Cathédrale

Trésor de la cathédrale

NOM

Taula de Sant Benet i Santa Clara

Résumé et inscription
N° D’ENREGISTREMENT
8
CHRONOLOGIE
s. XV
CLASSIFICATION / INSCRIPTION
objecte de culte
NOM DE L’OBJET
fragment de retaule
TAILLES
HAUTEUR (CM)
174
LONGUEUR (CM)
10,5
LARGEUR (CM)
174
DIAMÈTRE (CM)
TECHNIQUES ET MATÉRIAUX
TECHNIQUES UTILISÉES
pintura al tremp, daurat, estofat
MATÉRIAUX UTILISÉS
fusta
APPRÉCIATIONS / DESCRIPTION
SUJET
Figures hagiogràfiques
DESCRIPTION
La taula està dividida en dues parts mitjançant una columna daurada que ajuda a recrear un espai interior. El fons de la taula és neutre, daurat, amb una decoració vegetal estampada en relleu. El terra està format per rajoles imitant pòrfir, jaspi i ceràmica blanca amb motius vegetals. Aquest terra és l’única referència a la realitat, ja que dóna profunditat a l’obra. A banda i banda de la columna apareix la figura d’un sant: Sant Benet es troba a la banda esquerra i Santa Clara a la banda dreta. Ambdues figures estan representades amb nimbe (que s’integra en la decoració vegetal del fons) i bàcul. Sant Benet, porta l’àbit de benedictí, de color fosc, aguanta el bàcul amb la mà dreta i amb l’esquerra sosté un devocionari color vermell i amb cinc claus d’or. Santa Clara està representada amb un vestit daurat, túnica de color fosc i maphorium de color blanc com correspon a la seva orde. Porta també una corona d’or amb pedres precioses de color verd i vermell, possiblement maragdes i rubís. Té el bàcul aguantat al seu ombro esquerre i amb les mans sosté el llibre de cobertes de color verd que està llegint.
APPRÉCIATIONS / DESCRIPTION MARQUE OU INSCRIPTION
APPRÉCIATIONS / DESCRIPTION HÉRALDIQUE
AUTEUR
atribuït a Ramon Solà II
ÉCOLE D’ATELIER
Escola de Girona
JUSTIFICATION DE L’AUTEUR OU DE L’ÉCOLE
atribució
LIEU D’EXÉCUTION
ORIGINE
LIEU D’ORIGINE
REVENU
MÉTHODE D’ENTRÉE
SOURCE DE REVENUS
DATE D’ADMISSION
HISTOIRE
USAGE
RESTAURATIONS
1883. Neteja i desinfecció
SCORE (ÉTAT DE CONSERVATION)
DESCRIPTION (ÉTAT DE CONSERVATION)
regular
NON. DE COPIES
NON. DE FRAGMENTS
NON. DE PIÈCES
PIÈCES MANQUANTES
DESCRIPTION
FONT, L. Gerona. La Catedral y el Museo Diocesano. Girona: Carlomagno, 1952, p. 47 FONT, J. et al. La catedral de Girona. Una interpretació. Barcelona: Ajuntament de Girona i Lunwerg editores, 2002. p. 193. Sutrà, J., "El Maestro de Gerona Ramón Solà ?", Revista de Girona,núm. 28, Girona, 1964, p. 39-43 Freixas, P., L'art gòtic a Girona, segles XIII-XV, Institut d'Estudis Gironins, Girona, 1983, p. 182-184 ACG. AC, Vol. 95, Full 301. [2 agost 1883] ACG. AC, Vol. 96, Full 25. [1 octubre 1892] ACG. AC, Vol. 96-A, Full 20. [1 octubre 1892] VVAA. El bisbe Margarit i la seva època. Fundació Caixa de Girona. Centre Cultural de Caixa de Girona. Fontana d’Or. Ed. Fundació caixa Girona, 2006. FREIXAS, P. 1997. Ramon Solà II. Santiago el Mayor In Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV, Barcelona: 202-205. FREIXAS, 2001. aportació documental sobre el pintor Ramon Solà I, “AIEG” XLII: 237-241
NOTES ET OBSERVATIONS
En alguns llocs surt referenciada com Taula de Sant Benet Santa Escolàstica. Taula central del retaule dedicat a Sant Benet i Santa Clara, del qual es pot admirar l’escena de a crucifixió a la mateixa sala (0005). També va pertànyer a un retaule perdut. Posseeix característiques semblants a la pintura de Ramón Solà II, amb la diferència que als personatges no els acompanya un paisatge, sinó un fons neutre, esgrafiat i daurat. S'han consultat les Actes Capitulars des de l'any 1881 (vol.95) fins 1975 (vol. 115). ACG. S'han consultat els inventaris dels anys 1470, 1588, 1629, 1685, 1742, 1774, 1775, 1823, 1924, 1933, 1938, 1939. ACG.