Fondo Patrimonial

Tesoro
de la
Catedral

Tesoro de la Catedral

NOMBRE

Taula de Sant Benet i Santa Clara

Resumen y registro
NÚM. ~~~ REGISTRO
8
CRONOLOGÍA
s. XV
CLASIFICACIÓN / REGISTRO
objecte de culte
NOMBRE DEL OBJETO
fragment de retaule
MEDIDAS
ALTURA (CM)
174
LONGITUD (CM)
10,5
ANCHURA (CM)
174
DIÁMETRO (CM)
TÉCNICAS Y MATERIALES
TÉCNICAS UTILIZADAS
pintura al tremp, daurat, estofat
MATERIALES UTILIZADOS
fusta
APRECIACIONES / DESCRIPCIÓN
TEMA
Figures hagiogràfiques
DESCRIPCIÓN
La taula està dividida en dues parts mitjançant una columna daurada que ajuda a recrear un espai interior. El fons de la taula és neutre, daurat, amb una decoració vegetal estampada en relleu. El terra està format per rajoles imitant pòrfir, jaspi i ceràmica blanca amb motius vegetals. Aquest terra és l’única referència a la realitat, ja que dóna profunditat a l’obra. A banda i banda de la columna apareix la figura d’un sant: Sant Benet es troba a la banda esquerra i Santa Clara a la banda dreta. Ambdues figures estan representades amb nimbe (que s’integra en la decoració vegetal del fons) i bàcul. Sant Benet, porta l’àbit de benedictí, de color fosc, aguanta el bàcul amb la mà dreta i amb l’esquerra sosté un devocionari color vermell i amb cinc claus d’or. Santa Clara està representada amb un vestit daurat, túnica de color fosc i maphorium de color blanc com correspon a la seva orde. Porta també una corona d’or amb pedres precioses de color verd i vermell, possiblement maragdes i rubís. Té el bàcul aguantat al seu ombro esquerre i amb les mans sosté el llibre de cobertes de color verd que està llegint.
APRECIACIONES / DESCRIPCIÓN MARCA O INSCRIPCIÓN
APRECIACIONES / DESCRIPCIÓN HERÁLDICA
AUTOR/A
atribuït a Ramon Solà II
ESCOLA TALLER
Escola de Girona
JUSTIFICACIÓN DE AUTOR O ESCUELA
atribució
LUGAR DE EJECUCIÓN
PROCEDENCIA
LUGAR DE PROCEDENCIA
INGRESO
FORMA DE INGRESO
FUENTE DE INGRESO
FECHA DE INGRESO
HISTORIA
USO
RESTAURACIONES
1883. Neteja i desinfecció
PUNTUACIÓN (ESTADO DE CONSERVACIÓN)
DESCRIPCIÓN (ESTADO DE CONSERVACIÓN)
regular
NÚM. DE EJEMPLARES
NÚM. DE FRAGMENTOS
NÚM. DE PARTES
PARTES QUE FALTAN
DESCRIPCIÓN
FONT, L. Gerona. La Catedral y el Museo Diocesano. Girona: Carlomagno, 1952, p. 47 FONT, J. et al. La catedral de Girona. Una interpretació. Barcelona: Ajuntament de Girona i Lunwerg editores, 2002. p. 193. Sutrà, J., "El Maestro de Gerona Ramón Solà ?", Revista de Girona,núm. 28, Girona, 1964, p. 39-43 Freixas, P., L'art gòtic a Girona, segles XIII-XV, Institut d'Estudis Gironins, Girona, 1983, p. 182-184 ACG. AC, Vol. 95, Full 301. [2 agost 1883] ACG. AC, Vol. 96, Full 25. [1 octubre 1892] ACG. AC, Vol. 96-A, Full 20. [1 octubre 1892] VVAA. El bisbe Margarit i la seva època. Fundació Caixa de Girona. Centre Cultural de Caixa de Girona. Fontana d’Or. Ed. Fundació caixa Girona, 2006. FREIXAS, P. 1997. Ramon Solà II. Santiago el Mayor In Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV, Barcelona: 202-205. FREIXAS, 2001. aportació documental sobre el pintor Ramon Solà I, “AIEG” XLII: 237-241
NOTAS Y OBSERVACIONES
En alguns llocs surt referenciada com Taula de Sant Benet Santa Escolàstica. Taula central del retaule dedicat a Sant Benet i Santa Clara, del qual es pot admirar l’escena de a crucifixió a la mateixa sala (0005). També va pertànyer a un retaule perdut. Posseeix característiques semblants a la pintura de Ramón Solà II, amb la diferència que als personatges no els acompanya un paisatge, sinó un fons neutre, esgrafiat i daurat. S'han consultat les Actes Capitulars des de l'any 1881 (vol.95) fins 1975 (vol. 115). ACG. S'han consultat els inventaris dels anys 1470, 1588, 1629, 1685, 1742, 1774, 1775, 1823, 1924, 1933, 1938, 1939. ACG.